karburátory SU

úpravy, spotřeba, převodovky, olej...
Odpovědět
Uživatelský avatar
T-pack
Příspěvky: 224
Registrován: sob 12. srp 2017 13:17:55
Bydliště: Letovice

karburátory SU

Příspěvek od T-pack » pát 06. črc 2018 14:54:35

Rád bych oslovil uživatele fora ohledně karburátorů a jejich naladění.Netušil jsem,že sladit dva na první pohled jednoduché karburátory je takový problém.Po rozebrání a řádném vyčištění sacího potrubí s výměnou veškerých těsnění za nové jsem to samé udělal i s karburátory.Po sestavení,výměně konusové jehly za novou a základním nastavení výšky hladiny v plovákové komoře (23mm) a výšky trysky cca 2,2mm od vrcholu jsem nainstaloval oba karbecy na sací trakt a od té doby nastalo neustálé ladění a hledání optimálního nastavení,což se mi zatím nedaří.Pravý karburátor se chová naprosto odlišně od levého,kdy levý vypadá,že funguje dobře (i podle krásně opálených svíček),zatímco s pravým karbecem jsem již se svými silami v koncích.Svíčky jsou v této řadě černé jako uhel a at´ladím,jak ladím- výsledek žádný,nebo přibližně stejný.Dle "jedovatosti výfukových plynů"motor v současné době žere jak tank a bohatost prostě nejsem schopen odladit.Na volnoběh přede jak traktor.Zkoušel jsem i různé výšky hladin v plovákovkách,ale taktéž bez výsledku.Zase tolik možností na ladění jsem na karbecích nenašel.(Výška trysky - bohatost směsi,poloha škrtící klapky - volnoběh,šrouby na táhlech,výška jehly v šoupátku,vystředění jehly vůči trysce).Mám tzv.čtyřšroubové karbecy,což jsou první serie. Pokud se najde nějaká dobrá duše,co je schopna a ochotna poradit,věřím,že to bude i k užitku ostatním.

Uživatelský avatar
T-pack
Příspěvky: 224
Registrován: sob 12. srp 2017 13:17:55
Bydliště: Letovice

Re: karburátory SU

Příspěvek od T-pack » sob 07. črc 2018 22:32:21

Tak jsem dnes zase o kus dále.Po x-té rozborce a sborce celého sacího systému včetně karbeců jsem již ze zoufalství použil jiná těla,co jsem kdysi koupil na náhradní díly z Ebaye.Nebudu samozřejmě zdůrazňovat,že rozdělovač,kondík,odtrh 0,45 ,ventily a předstih je již také v pořádku.Plovákovky ,které měly nastavené hladiny jsem nechal a jen těla se šoupátky a víky jsem vyměnil.A co se nestalo - zázrak.Motor běží rovnoměrně a dá se říci,že již určitým způsobem reaguje na ladění.Co mne ale znepokojuje je to,že neznám příčinu toho,co je na původních tělech špatně.Při revizi se mi zdála naprosto shodná,stejně pročištěná v ultrazvuku,bez zjevných mechanických vad.Jediné,co jsem zatím zjistil,že u levého těla karbecu,které ovládá i podtlakový regulátor rozdělovače nefunguje právě ta podtaková regulace.Problém je,že zase když jsem srovnával tyhle totožná těla,tak nevykazovala vůbec žádnou odlišnost.Takže na jedné straně radost,že to již funguje,na druhé nejistota proč.Jinak jediné,co jsem zatím neodladil je spotřeba.Pořád to žere jako tank,ikdyž spodní směšovací trysku vysunu max vysoko,jak to jen lze.Přitom konusové jehly jsou naprosto v pořádku a vycentrované na střed trysky.Jediné,co mne napadá,zdali se nedělaly různé průměry.Každopádně mám tam ty,co tam původně byly.Tryska má průměr 2,5mm a rozměr jehly si již nepamatuji,znovu ho změřím.
Ještě když tady nad tím psaním přemýšlím,napadá mne hypotéza,zdali kdybych zvýšil hladinu v plovákové komoře,(kterou jsem snížil ne na uváděných 23mm,ale na 26mm),tak bych se dle strýčka Archiméda dostal výše s hladinou ve směšovací trysce - tím pádem k širší části konusové jehly - tím pádem k menšímu prostoru pro směšování - tím pádem k menší spotřebě.No - je to jen úvaha,ale zítra to stejně vyzkouším,ta spotřeba je hrozná.

Uživatelský avatar
T-pack
Příspěvky: 224
Registrován: sob 12. srp 2017 13:17:55
Bydliště: Letovice

Re: karburátory SU

Příspěvek od T-pack » čtv 12. črc 2018 21:21:14

Mrzí mne,že po položení otázky si na ni stejně musím odpovědět sám.Že by všem uživatelům jezdily vozy perfektně bez vyladění.Zřejmě asi ano.Nebo nikdo nemá 240ku? Každopádně to snad v budoucnu pomůže i ostatním.
Po dlouhém ladění a přemýšlení jak na to již začínám trošku chápat princip a činnost karburátoru,což se mi jeví jako zásadní věc k tomu,aby člověk vůbec věděl jak dál postupovat.Sladit dva karbecy tak,aby pracovaly oba stejně se mi zprvu jevilo jako science fiction.Ted´již vím,že nejprve je nutné přesně vyštelovat škrtící klapku.Ale jak? No,po zakoupení synchronizeru karburátorů je to již hračka.To co jsem ladil cca týden bez významnějšího pokroku tzv."na ucho", mám za pět minut s posunem o 90% vpřed.Motor již udržím na cca 750 obrátkách a hlavně při rovnoměrném chodu což se mi také nedařilo.Již se dostávám i k uváděným 2,5 otáčkám směšovací trysky od vrcholu a vypadá,že i spotřeba se dostává do normálu.Jen netuším jednu věc a to - kolik a při jakých otáčkách by vlastně měl motor nasávat vzduchu.Synchronizer mi ukazoval při 750 ot. nejprve 6kg/h na levém a 10 na pravém.Po seštelování jsem se dostal na 3,5 kg/h na oba,níže to již nešlo,ale nevím zdali je to správná hodnota,či nikoliv.

Uživatelský avatar
Murphy
Příspěvky: 17
Registrován: pon 20. srp 2018 23:55:34

Re: karburátory SU

Příspěvek od Murphy » ned 09. zář 2018 22:39:34

Ahoj,
já to ho nevím tak moc, a vyznám se defacto jen v HS4 a HS6 popř. HIF typech,
ale vím, že základ správného odladění je správná jehla.

Zde asi 5 obrázek je vidět jak se mění průměry
http://www.sw-em.com/su_carbs.htm#SU%20 ... 0available

Obrázek

no a pak otázka, jaký olej je v karburátoru a zda je správná hladina /na tlumení pístku/. Já používám lehký olej,
typicky Olej na šicí stroje modrá lahvička červené víčko.

Uživatelský avatar
Murphy
Příspěvky: 17
Registrován: pon 20. srp 2018 23:55:34

Re: karburátory SU

Příspěvek od Murphy » ned 09. zář 2018 22:47:08

Zde je asi nej obchod na díly http://sucarb.co.uk/technical/

nejčastější závadou je opotřebená netěsnící součástka needle and seat z plovákové komory, ta zapříčiňuje, že to žere.
Její špatný stav nemusí být na první pohled vidět.

Uživatelský avatar
T-pack
Příspěvky: 224
Registrován: sob 12. srp 2017 13:17:55
Bydliště: Letovice

Re: karburátory SU

Příspěvek od T-pack » pon 10. zář 2018 21:03:18

Murphy,děkuji za příspěvek.Každá jakákoliv rada,či podnět je vítána.Vlastně jsem ani neuvedl typ karburátoru.Jedná se o typ HJG 46W,který v licenci SU pro Dacouše vyráběla firma Hitachi.Osobně jsem vycházel z článku
https://zparts.com/index.php/resources/ ... explained/
kde jsou konkrétně zobrazeny moje "čtyřšroubáky".Samozřejmě,že jsem hledal na různých forech,žel moje angličtina je na nulové úrovni,takže jsem dedukoval pomocí translatoru.I tak jsem si nějaký obrázek udělal a z toho vycházel.Zdá se že částečně úspěšně.Ten odkaz na ty anglické stránky je velmi zajímavý a až se v něm trošku zorientuji,tak bych jej rád využil.Ono je nejen důležitá jehla,ale i přesná poloha jehly vůči trysce,kdy v mém případě šla k jedné straně a byla porýhaná.Pravda je,že tu správnou velikost jsem zatím nikde neobjevil.Tryska jinak v pořádku a olej myslím,že mám v také v pořádku.Je tam ale opravdu mnoho věcí,které je třeba odladit.Tou součástkou myslíš ventil,který reguluje přítok do plovákové komory?U mne konkrétně také nefungoval (viz foto výše),ale projevovalo se to tak,že se mi vyloženě prolínal (přímo vytékal) benzín přes netěsnosti v těsnění mezi víčkem a plovákovkou. Ono také pokud správně funguje,tak vlastně těsnění ani není potřeba.Opravil jsem jej a po sáhodlouhém štelování jazýčku,který ho zavírá jsem se na nějakou úroveň hladiny dostal.(viz popisek výše).

Uživatelský avatar
Murphy
Příspěvky: 17
Registrován: pon 20. srp 2018 23:55:34

Re: karburátory SU

Příspěvek od Murphy » pon 10. zář 2018 22:28:23

Ano, přesně tak, těsnění je tam jen kvůli odpařování benzinu, nejdůležitější je jak to správně zavírá otvírá.
Je potřeba se na to dívat tak, že těmi pididírkami protekl třeba už bazén benzínu a tak to může být zanesené kdekoliv.
Osobně již 27 let používám Liqui Moly Vergaser reiniger a třeba Ventil sauber s velmi dobrými výsledky.
Nefunguje to hned po 100km ale funguje dlouhodobě.
No jehla je něco jako svíčky, po 100-120 tkm by se měla měnit.

Uživatelský avatar
W.Guy
Příspěvky: 36
Registrován: pon 18. zář 2017 0:29:44

Re: karburátory SU

Příspěvek od W.Guy » sob 15. zář 2018 23:52:16

Dovolil bych si taky přilejt trochu své vody na mlýn.
Jestli řikáš, že jehla byla neznámo jak dlouho opřená otrysku, vem jí a zahoď, bude vydřená do šišky a okem to nezjistíš 0.1 už má bramborovej volnoběh. Už jsem to několikrát řešil, naposled Mikešovy nablblý FlatTopy. (A to je mám vlastně docela rád, radši než to SUčkový woo-doo, co mě furt provází).
Základní díra do trysky je 2,4 mm u flat topu, začal bych 2.3, a pak bych zvětšoval. Jehla je jenom klacek, kterej ucpává díru. Neřikám, že neni důležitá, ale nepřikládám jí takovou váhu jako trysce.A jako vedlejší efekt se ti třeba začne vracet cucák... :D

Uživatelský avatar
T-pack
Příspěvky: 224
Registrován: sob 12. srp 2017 13:17:55
Bydliště: Letovice

Re: karburátory SU

Příspěvek od T-pack » ned 16. zář 2018 12:17:39

Matěji,díky,že se konečně lidé začínají vyjadřovat a tím pádem pomáhat i ostatním.V mém případě mám jehly vyměněné,poněvadž stejně bez hrubého násilí nešly vytáhnout z šoupátka.Vystředění je samozřejmost.U těch čtyřšroubáků je to středění trošku odlišné od tříšroubů,ale jde to.Prosím poraď ,zdali se dá sehnat samostatná trubička trysky,nebo se musí koupit celé těleso.Ty svoje jsem zatím jen vyměnil za jiné.Každopádně nechci ty stávající nějakým neodborným zásahem zničit.

Uživatelský avatar
W.Guy
Příspěvky: 36
Registrován: pon 18. zář 2017 0:29:44

Re: karburátory SU

Příspěvek od W.Guy » pon 17. zář 2018 12:19:15

Ja se zapojuji do diskuze malo spis kvuli tomu, ze se sem malokdy dostanu. Ale na tom nesejde.
Trysky jsem si vyrabel sam, mela by to zvladnout kdejaka opice se soustruhem. Carbronz nebo mosaz. Stara se z plastu da vytahnout, chce to trochu sily. Me zatim zadna nepraskla ale nerikam, ze se to nemuze stat. :) Kde se kupuji cele nevim. Je to sice licencovany SU, ale SU ma vetsinu dilu jinych.
Jinak, bezny problemy, co jsem vypozoroval jsou netesnici ventil (zpravidla pomuze odrbat krustu z gumove spicky), vydrena osa klapky, ktera se spatne resi, tryska/jehla a tisickrat zkurveny lidskym faktorem (natazena pruzina, kybl obranej rozbrusem nebo vydrenej smirkem, jehla sisata, atd...)

Odpovědět